Wielu rodziców zastanawia się nad tym, kiedy ich dziecko powinno rozpocząć naukę języka obcego. Nie ma jednak uniwersalnej odpowiedzi na to pytane. Każdy maluch jest bowiem inny i rozwija się w swoim własnym tempie. Jednak generalnie eksperci są pewni, że im wcześniej dziecko zacznie być oswajane z językiem obcym, tym większe są szanse na to, że skutecznie i szybko go opanuje. Według niektórych metod już nawet niemowlęta mogą uczyć się języka obcego.

Kiedy dziecko powinno rozpocząć naukę języka obcego?

Najczęściej mówi się, że języki obce powinno wprowadzać się w pierwszych trzech latach życia dziecka. W ten sposób maluch może się z nimi osłuchać, co znacznie ułatwi mu późniejszą naukę. Nie będzie mieć wówczas problemu z rozumieniem ze słuchu, nauką słówek czy podstawowych konstrukcji gramatycznych. Oczywiście najlepiej, aby dziecko wcześniej opanowało już język polski. Maluch, który ma z nim problem raczej nie opanuje od razu języka angielskiego.

W jaki sposób uczyć małe dziecko języka obcego?

W przypadku małych dzieci nie sprawdzają się tradycyjne metody nauki, które stosowane są wśród nastolatków czy osób dorosłych. Malec nie polubi języka obcego, jeśli będzie zmuszany do nauki słówek na pamięć itd. Generalnie dzieci uczą się poprzez zabawę. Jeśli atmosfera jest radosna, przyswajają o wiele więcej informacji niż podczas siedzenia za biurkiem. Dobrym sposobem na zainteresowanie dziecka językiem obcym jest zapoznanie go z piosenkami, bajkami czy grami w tym języku. Przydać się mogą także kolorowe książeczki.

Są eksperci, którzy polecają tzw. metodę zanurzenia w języku. W ten sposób dziecko jest przez cały czas otoczone językiem obcym. Poznaje wówczas nie tylko słówka i zwroty, ale i całe konstrukcje gramatyczne. Tę metodę łatwo można wcielić w życie, mieszkając za granicą. Jednak wielu rodziców próbuje także samodzielnie rozmawiać ze swoją pociechą w języku obcym. Można też wynająć native speakera, który będzie bawić się z dzieckiem.

Nauka języków obcych i jej korzyści

Chyba każdy wie, że znajomość języków obcych jest w życiu bardzo ważna. Dzisiaj język angielski otacza nas z każdej strony. W wielu zawodach trzeba znać nawet więcej niż jeden język obcy. Z tego powodu rodzice chcą coraz częściej jak najwcześniej rozpocząć naukę języka obcego przez swoje dzieci.

Z drugiej strony warto zdawać sobie sprawę z tego, że nauka języka obcego wpływa pozytywnie także na rozwój maluchów. Poprzez przyswajanie podstaw gramatycznych, rozwijają swoje umiejętności umysłowe. Poprawia się ich koncentracja czy zdolność zapamiętywania. Dodatkowo małe dzieci mają naturalne predyspozycje do nauki obcych dźwięków. Ich aparat mowy jest elastyczny i dopiero się kształtuje. Tym samym lepiej radzi sobie z opanowaniem wymowy czy obcego akcentu.

Jeśli dziecko szybko nauczy się języka obcego, nie będzie mieć problemu z jego wykorzystywaniem w praktyce. Nie powinno mieć oporów przed mówieniem w języku obcym, także w przypadku popełniania pewnych błędów. Dzieci, które uczą się obcych języków, mają szersze horyzonty. Wiedzą bowiem, że istnieją inne kraje, języki, kultury, społeczeństwa. To bardzo istotne, aby już małe dzieci zdawały sobie sprawę z tego, jak różnorodny jest świat.

Warto rozpocząć naukę języka obcego już w wieku kilku lat. To dobry start w przyszłość. Początkowo nacisk należy kłaść jednak przede wszystkim na komunikację. Dopiero potem można dołożyć do tego słówka i gramatykę. Kluczem do sukcesu jest to, aby maluch nie czuł się skrępowany podczas mówienia w języku obcym.

Dlaczego nauka języków obcych w młodym wieku jest tak efektywna?

Czas dzieciństwa to czas rozwijania przez dziecko podstawowych umiejętności. Maluch poznaje wiedzę o świecie w sposób naturalny i nieświadomy. Opiera się na codzienności, kontaktach z rodziną czy otoczeniem. Psychologowie są pewni, że ten okres jest najbardziej produktywny w zakresie efektywności uczenia się. Mózg małego człowieka rozwija się bardzo szybko. Kształtują się w nim podstawowe funkcje poznawcze. Maluch rozwija się emocjonalnie, psychicznie, społecznie oraz fizycznie. To właśnie w dzieciństwie zachodzi bardzo ważny proces przyswajania mowy języka rodzimego, który trwa do około 6. roku życia. Dlatego im wcześniej dziecko rozpocznie naukę języka obcego, tym lepsze wyniki osiągnie w późniejszym czasie.

Zresztą w krajach Unii Europejskiej od wielu lat obniżany jest wiek rozpoczęcia nauki języka obcego. To jedna z metod na promowanie wielojęzyczności. Podobnie jest w Polsce. Do roku 2008 nauka języka obcego w szkole nie była obowiązkowa. Rozpoczynała się więc w praktyce w czwartej klasie szkoły podstawowej, gdy dziecko miało 10 lat. Dzisiaj dzieci języka obcego uczą się już w przedszkolu.

Dlaczego nauka języka w młodym wieku jest bardziej efektywna

Dlaczego warto jak najwcześniej rozpocząć naukę języka obcego?

Wczesne lata życia człowieka, a więc do około 8. roku życia to okres szczególnej wrażliwości językowej. W tym czasie dziecko intensywnie uczy się swojego języka ojczystego. Może też z powodzeniem rozpocząć naukę języka obcego. Dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym szybciej, łatwiej i skuteczniej przyswajają taką widzę niż w wieku późniejszym.

Maluchy, które wcześnie rozpoczynają naukę języka obcego mogą przy sprzyjających okolicznościach osiągnąć później to, co osobom dorosłym sprawia ogromną trudność. Mowa tutaj o dwujęzyczności. Dzieci znajdują się na uprzywilejowanej pozycji zwłaszcza w zakresie wymowy. Mogą nauczyć się języka obcego bez akcentu. Ponadto małe dzieci nie traktują języka obcego jako obcego. Raczej mówi się w tym przypadku o drugim języku.

Maluchy, które mają intensywny kontakt z językiem obcym, zazwyczaj bardzo szybko się rozwijają. W przyszłości mogą nauczyć się również i innych języków. To bardzo ważne w XXI wieku, gdy świat staje się coraz bardziej otwarty. Obecnie znajomość języka angielskiego to zupełna podstawa. W wielu przypadkach dobrze jest jednak znać także i inne języki obce np. francuski, niemiecki, rosyjski czy hiszpański.

Jak przydatny był ten wpis?

Kliknij gwiazdkę, aby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów! Oceń ten post jako pierwszy.